De afdeling HR en Communicatie had het afgelopen jaar een gemeenschappelijke focus. Namelijk het werven van nieuw personeel. Net als in 2022 bleef de personeelskrapte een belangrijk onderwerp op de agenda. Voor HR was het van groot belang om vacatures te vervullen. Communicatie speelde hierbij een cruciale rol. In dit artikel gaan Marrit (HR-medewerker) en Alexandra (communicatiemedewerker) in op de werving van nieuw personeel en delen ze hun ervaringen en inzichten over het werven van personeel in tijden van arbeidsmarktkrapte.
Alexandra: “In 2022 heeft Sinne grootschalig campagne gevoerd, waarbij zowel online als offline veel zichtbaarheid werd gecreëerd. In 2023 werd gekozen voor een ingetogen aanpak. Online bleef Sinne nog steeds goed zichtbaar en offline werd er gekozen voor constante zichtbaarheid bij Pathé Leeuwarden. Om de vacatures beter af te stemmen op de behoefte van (potentiële) sollicitanten werd er geëvalueerd waar de behoefte ligt en op welke doelgroep de uitingen gericht moeten worden. Dit werd gedaan d.m.v. testing. Zo ontdekten wij dat kleurrijke beelden van echte medewerkers in combinatie met korte oproepjes het beste scoorden op onze socials.”
Marrit: “Gedurende het proces van werving en selectie kwamen we erachter dat met name het vullen van vacatures voor de buitenschoolse opvang een uitdaging waren. Dit zou kunnen komen door de kleinere contracten die bij deze functie “horen”. Daarnaast merkten we dat het behoud van personeel ook een uitdaging was. Het behouden van werknemers bleek dus niet alleen een kwestie van werven, maar ook van het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving.”
Alexandra benadrukt dat het belangrijk is om als organisatie aantrekkelijk te zijn voor (potentiële) medewerkers, ook al zijn de arbeidsvoorwaarden niet veranderbaar. Dit betekent dat naast een goede wervingscampagne, ook een effectief inwerkprogramma en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden van belang zijn. Het belangrijkste is echter de onderscheidende factor van Sinne: het investeren in de kwaliteit van de opvang en de mogelijkheden voor professionele en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers via onder andere ons online leerplatform. Maar ook door voorop te lopen als een aankomt op “verplichte” trainingen.
Marrit concludeert dat er in 2023 voldoende is gedaan aan de werving van nieuw personeel, maar dat de focus nu verschoven moet worden naar intern. Het behoud van personeel is van groot belang, zodat medewerkers niet aan de achterkant weer naar buiten druppelen. In 2024 zal de wervingscampagne nog scherper en doelgerichter worden ingezet, maar ook het behoud van personeel zal hierin een centrale rol gaan spelen.
Lees meer in jaarverslag